Dry Needling / Triggerpoint behandeling - Sinds 1990 zorg voor uw bewegen

Dry needling / Triggerpoint behandeling

Dry needling is een behandelmethode, waarbij met behulp van dunne naaldjes zgn. “triggerpoints” in een spier worden aangeprikt. Spiervezels raken op deze manier snel en langdurig ontspannen.
Dry needling is niet hetzelfde als accupunctuur. Bij Dry needling wordt gebruik gemaakt van een “droge”(dry) naald  en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry Needling is geen op zichzelf staande therapie maar een techniek, die onderdeel is van de totale fysiotherapeutische behandeling.

Wat is een “Triggerpoint”

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand kan veroorzaken.  Triggerpoints kunnen ontstaan door:

• Acuut: door een verkeerde beweging, verrekking of kneuzing
  • Door een langdurig verkeerde (werk)houding, bijvoorbeeld als chauffeur of achter een computer, laptop of smartphone
  • Verkramping van spieren bij langdurige pijnklachten
  • Lang niet kunnen bewegen, bijvoorbeeld door gipsverband
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

De fysiotherapeut zal na een uitgebreid vraaggesprek en gericht onderzoek op zoek gaan naar deze “triggerpoints’ , omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

De behandeling is gericht op het uitdoven van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te kunnen onderhouden.